همکاری های مشترک وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو برای مدیریت بهینه آب در کشور گسترش می یابد

مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به همراه مهندس حمید چیت چیان وزیر نیرو، صبح روز پنجشنبه 12 تیرماه، با سفر به شهرستان زرندیه از فعالیت های کشاوزی این شهرستان بازدید و طرح آبیاری قطره‌ای در 100 هکتار از باغ های پسته دشت سلطان احمدلو شهرستان زرندیه را افتتاح کردند.

به گزارش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی،مهندس حجتی در مراسم افتتاح مشترک طرح آبیاری قطره ای باغ پسته 100 هکتاری زرندیه، حفظ و بهره برداری بهینه از منابع آبی کشور را از مهمترین اولویت های دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود:وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو، همراه هم و به طور مشترک سیاست دولت را در مدیریت صحیح و بهینه آب در کشور پیگیری و اجرا می کنند.

وزیر جهاد کشاورزی سپس با اشاره به بروز خشکسالی و محدودیت منابع آبی در کشور بر لزوم استفاده صحیح و بهینه از آب به عنوان ضروری ترین نهاده کشاورزی تاکید و خاطرنشان کرد: با حمایت و پشتیبانی دولت و مجلس بیش از 1300 میلیارد تومان برای توسعه روش های نوین آبیاری در بخش کشاورزی در بودجه سال 93 پیش بینی شده است.

مهندس حجتی در ادامه با اشاره به این که گسترش استفاده از روش های نوین آبیاری موجب مدیریت و بهره برداری بهینه از منابع آبی، افزایش تولید و درآمد کشاورزان می شود، تصریح کرد:وزارت جهاد کشاورزی با فرهنگ سازی و حمایت از توسعه روش های نوین آبیاری (نظیر طرح های آبیاری تحت فشار، انتقال آب با لوله به مزارع و استفاده از کانال های بتنی و...) تلاش می کند تا بهره وری آب کشاورزی را افزایش دهد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:همکاری های وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو در توسعه روش های مکانیزه آبیاری در زمین های کشاورزی استمرار می یابد.

مهندس چیت چیان نیز در مراسم افتتاح مشترک طرح آبیاری قطره ای باغ های پسته زرندیه، تنها راه نجات کشور از کم‌آبی را مدیریت صحیح مصرف آب عنوان کرد و اظهار داشت: اگر هوشمندانه عمل کنیم می‌توانیم از منابع آب کشور بهتر بهره‌برداری کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به ویژگی طرح آبیاری قطره ای باغ 100 هکتاری پسته در شهرستان زرندیه اظهار کرد:در این طرح، شیوه آبیاری از غرقابی به روش نوین اصلاح شده؛ به طوری که در روش غرقابی در هر هکتار حدود یک لیتر بر ثانیه آب استفاده می شد که با استفاده از روش آبیاری قطره ای، این میزان به 33 صدم لیتر بر ثانیه کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: با استفاده از روش های آبیاری نوین، مصرف آب به یک سوم کاهش و کیفیت محصولات و درآمد کشاورزان افزایش می یابد.

وزیر نیرو سپس اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در هدایت کشاورزان و به کارگیری روش های نوین آبیاری،مدیریت صحیح و کاهش مصرف آب،موثر و ستودنی دانست و اظهار امیدواری کرد:با همراهی و همکاری مشترک وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی، سیاست توسعه استفاده از روش های نوین آبیاری بیش از پیش گسترش یابد و نهادینه شود. 

در مراسم افتتاح طرح آبیاری قطره‌ای در باغ پسته 100 هکتاری دشت سلطان احمدلو شهرستان زرندیه، علاوه بر وزرا،معاونان و مدیران وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو،استاندار مرکزی و نماینده شهرستان زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

http://ppo.ir/Pages/NewsDetails.aspx?newsId=230